Putain! - Reisverslag uit Paris 18 Buttes-Montmartre, Frankrijk van Floortje IJssel de Schepper - WaarBenJij.nu Putain! - Reisverslag uit Paris 18 Buttes-Montmartre, Frankrijk van Floortje IJssel de Schepper - WaarBenJij.nu

Putain!

Door: Floortje

Blijf op de hoogte en volg Floortje

03 December 2013 | Frankrijk, Paris 18 Buttes-Montmartre

Putain!!!

Het is het meest gebruikte scheldwoord in het Frans en het loopt vooral rond in pigalle.
Jaja hoeren!!
Ook al hoor je merde dat gewoon kak/strond/poep/schijt betekend ook nog steeds erg veel.

Op donderdag was het thanksgiving, putain!
Ja het is een Amerikaans feest en de Fransen vinden het daarom maar niks.
Maar aangezien erop mijn school toch geen Fransen zitten, maar alleen internationale mensen vind ik het ontzettend leuk om deze Amerikaanse traditie met hen voort te zetten. Dus donderdagavond nam iedereen wat te eten mee naar brianne's huis bij de republique en hadden we daar een heel feestmaal voor ons staan. Met turkey, gravy, mashed potatoes, sweet potatoes, pumpkinpie, applepie, Ice Cream en noem maar op. Zelden zoveel gegeten dat ik echt buikpijn had tot de volgende ochtend aan toe. Maar oh wat was het lekker en gezellig.
Op vrijdag kwamen mijn oom en tante aan. Met hun heb ik een hele tijd rondgelopen en ze de gaafste plekjes van Parijs laten zien. Als allereerst vanaf het dak van la fayette waar je de hele stad echt prachtig kan zien. Na een tijd lopen moet je jezelf natuurlijk wel belonen. Dus een warme chocolademelk ging er wel in. En waar? Jeetje bij een prachtig restaurant aan avenue de l'opera. Waar je de chocolade uit een kannetje moest schenken en er vervolgens zelf je melk bij moest gieten omdat het anders gewoon te veel chocolade was. Ik voelde me echt een prominente pik (of kut) In een restaurant met kroonluchters, witte gordijnen van welke stof zou het zijn, fluweel misschien? En plafonds met de mooiste versieringen. Het was echt super mooi en ik zat daar gewoon, een beetje warme choco te sleurpen en te genieten. Putain dat was lekker!
Daarna gingen we naar hun appartement in jawel de putain buurt pigalle! Letterlijk naast de Moulin rouge. Het was gelukkig wel heel netjes en zag er prima uit. Daarbij is pigalle wel echt een hele leuke buurt met gezellige winkeltjes en kroegjes. Je moet alleen even door alle seksshops heen kijken.
'S avonds gingen we uit eten bij chez Clément. Een restaurant op place St. Andre des arts. Voor 20 eu een fles wijn, een plats et un dessert. En onbeperkt bij scheppen. Nou profiterol, kom jij maar voor een tweede keer door. Heerlijk. En je kan je voorstellen na een fles wijn per persoon is het heel gezellig. Hij was alleen niet echt nodig geweest, daarvoor was het ook al heel gezellig. Maar ach, wijn versterkt de smaak van het eten. En heb je veel eten, dan heb je ook veel wijn nodig.
Op zaterdag had ik mijn examen final. Putain! Dat viel me nou alles mee. Als ik niet ben geslaagd voel ik me wel echt de loser van de cursus. Maar moet wel goed zijn gekomen.
Zondag kwam moeders nog een keertje langs. Dat was ook weer super gezellig. Eerst kwam ze nog even helpen bij het oppassen. Dat was echt hartstikke gezellig. Aimee en Max vonden haar ook heel leuk en we hebben lekker gespeeld met z'n allen. Na het oppassen gingen we samen met mijn oom en tante, Bram en Cammy wat drinken bij la fourmi. Het is leuk als mensen van de twee thuisfronten elkaar ontmoeten. Daarmee bedoel ik de mensen uit mijn leven hier in Parijs en de mensen uit mijn leven uit Amersfoort. Na dit gezellige borreltje gingen we eten bij de mosque de Paris. De grootste moskee van Parijs. Gelegen in het 5de arrondissement vlakbij place Monge. Super gezellig! Maar zonder alcohol. Ik denk er natuurlijk niet aan als ik fa reserveren dat moslims geen alcohol drinken en dat dus al helemaal niet wordt geschonken in een moskee. Putain!
Op maandag hadden mama en ik een moeder dochter dag. We kochten de beste croissant aux amandes ooit gegeten op rue des martyrs bij delmontel en dronken daarna heerlijke koffie met verse jus. Vervolgens liepen we naar Saint Germain des pres en daar kocht ik mijn langverwachte armbandje. Mijn herinnering aan Parijs. Ik kocht hem bij Paul and Joe. En ik ben er helemaal blij mee.
Als laatste gingen we lunchen bij mijn favoriete Cafe, waar ze ook nog eens de beste koffie van Parijs hebben! Place de l'estrapade. Een plekje voor iedereen om te onthouden. Vlakbij het pantheon en rue de mouffetard. Daarna moest mama weg en dat kwam goed uit want ik had mijn examen oral. Echt peanuts! Tres bien fait Flore. Putain, die is in de pocket. (De Fransen gebruiken het woord zowel bij goede als slechte dingen. Vandaar dat ik het nu gebruik.)
Om mijn overwinning te vieren ging ik samen met Cammy en Bram wat drinken, gewoon bij de standaard kroeg. Toen ik even naar de wc wou werd ik gevraagd om met een aantal jongens even te tafel voetballen. Mais bien sur, pourquoi pas? Dus dat deed ik, en al gauw deden Cammy en Bram ook mee. Die jongens waren alleen erg fanatiek. Dus het woord putain is denk ik wel 100 keer gevallen. En mijn mede speler was zelfs zo fanatiek die moest elke keer voordat hij ging schieten met een spelertje eerst zijn zweet handen drogen aan zijn broek. Hij deed het zo vaak dat je het net als een stopwoordje gaat tellen. Gewoon irritant. Schiet die bal gewoon! Toen verloren we nog ook. Putain! Maar dat kwam meer door mij. Ik kan het gewoon niet. Ik zwiep aan die hendel en de spelertjes gaan wel 3x over de kop. Ik maak er niet echt een realistisch voetbal potje van, maar ach. Het was gezellig. Daarna gingen ze naar huis. Wat krijg ik, die vieze zweethand en twee zoenen, oja en een telefoonnummer en de volgende dag meteen twee telefoontjes en een sms'je. Was wel mijn aller eerste telefoon gesprek in het Frans. Toch knap niet?
1 van de Fransen bleef nog. Dus hij bleef met ons Nederlanders kletsen. Ik heb zelden zo gelachen. En dat is knap hoor een gesprek in het Frans en dan lachen om elkaars grappen. Vaak is de humor van mensen met een andere cultuur anders en om de grap in een andere taal ook nog te begrijpen is ook vrij lastig. Maar het was grappig. En binnenkort gaan we weer met z'n allen afspreken. Frans Nederlandse vriendengroep? Wie weet zou leuk zijn.
Putain wat een week! Ik geniet zo ontzettend. Wat een leven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floortje

Floortje naar het einde van de Wereld. En ze is nu in Zuid Afrika.

Actief sinds 28 Aug. 2013
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 31652

Voorgaande reizen:

20 November 2016 - 10 Februari 2017

This is Africa

19 Augustus 2015 - 03 Februari 2016

Internship Thailand

29 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Parijs

28 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: