Versailles - Reisverslag uit Paris 05 Panthéon, Frankrijk van Floortje IJssel de Schepper - WaarBenJij.nu Versailles - Reisverslag uit Paris 05 Panthéon, Frankrijk van Floortje IJssel de Schepper - WaarBenJij.nu

Versailles

Blijf op de hoogte en volg Floortje

30 September 2013 | Frankrijk, Paris 05 Panthéon

Wakker wordend op m'n kleine kamertje, ik kleed mij vorstelijk aan, eet mijn muesli vandaag met mes en vork, en zet klassieke muziek op tijdens het douchen, ja het is een vorstelijke dag, want wij gaan hare majesteit de koning bezoeken.
Ook al heeft Frankrijk geen koning, dit is gewoon mijn inleiding om te vertellen dat ik naar Versailles ben geweest. Ik wist dus niet dat Versailles een heel dorp is en dat er gewone mensen wonen. Maar dat is dus zo. En er zit een paleis bij. Nou wij gingen niet Versailles het dorp bekijken, maar het paleis. En sjeetjemineetje wat is dat mooi. Goud overal. Bijna een beetje fake. En de muren zijn niet geschilderd, maar behangd. En dan de vraag met wat. Nou gewoon met geweven stof. En dat in elke kamer. Elk plafond zit vol met beschilderingen. En overal staan beelden. Oja en als de kamer niet behangd is met stof, dan zijn de muren van marmer. Het is echt prachtig. Maar ik zou er voor geen goud willen wonen. Wat ontzettend druk. Er zijn gewoon geen witte muren.
Vervolgens aangekomen in de tuin merk je pas echt dat Louis 14 een controlfreak was. Echt alles ziet er uberperfect prachtig uit. Een tuin waar je in kan verdwalen, de mooiste dingen ziet en waar herfst en lente niet elkaars tegenovergestelde zijn. Maar juist één zijn. De bloemen bloeiden prachtig en de bijen hoorde je zoemen, terwijl de kastanjes voor het oprapen lagen en de blaadjes langzaam verkleurden. Met een prachtig zonnetje die door de bladeren heen scheen en het aardoppervlak prachtige verlichte en voor een heerlijk temperatuurtje zorgde, voelde ik me helemaal tot rust komen. Daarna liepen we verder door de tuin en kwamen we uit bij het verblijf van Marie Antoinette. Die was namelijk het paleis uitgekicked door Louis 16. Maar die had het pas goed voor elkaar. Echt sprookjes huizen. (Ja natuurlijk werd er voor haar niet 1 huis gebouwd, maar meteen een heel dorpje.) Alsof je in de Efteling was. Er zouden zo allemaal dwergen in kunnen leven. Er groeiden bloemen, er was veel groen en allemaal boerderij beesten. Ja helemaal mijn plekje. En ook al ga ik nu naar de hotelschool. Het lijkt me oprecht nog steeds fantastisch een tijdje op een boerderij te wonen.
Na al deze pracht en praal gingen we weer met de RER terug naar huis en eten!!! Ik bleef bij Cammy eten en we aten pizza met ijs en Baileys. Oh om een vorstelijke dag eens vorstelijk af te sluiten.
Natuurlijk zijn we in Frankrijk en drinken we dus ook wijn. Dus we namen er een heerlijke rosé bij van 3,50€ die echt bijzonder goed was voor zijn prijsklasse. Vervolgens kwamen er nog wat vrienden langs en was t een gezellige internationale bedoeling. We kletsten wat en gingen daarna uit, again wonderlust. Het was super gezellig, maar wat een muziek. Fransen dansen niet. Die drinken alleen. Die tikken ook zo 150€ neer voor een fles wodka. En mij dan heel stoer vertellen dat hij in de winkel maar 13€ is. Man dat is niet stoer, dat is gewoon dom! Maar ach deze jongen werkt dan ook bij hermes! OMFG, en dan mijn grote vraag? Waarom ben je niet op een feestje van de fashionweek? 'Ja ik doe alles met het interieur van huizen. ' Dus ik weet niet of deze jongen nou zit te jokken of dat hermes ook echt meubels verkoopt... Woensdag wifi, dus dan zoek ik het meteen op.
En dan even mijn trotse momentje. Dit gesprek was helemaal in het Frans.
Mijn minder trotse momentje.
"Bonjour madame, tu es hollandaise?"

Gelukkig bestaat het weekend altijd uit 2 dagen. En kon ik zondag avond gezellig bij Fransen vrienden gaan eten.
Fransen haten zondagavond. Het idee dat er weer een hele werkweek aankomt voordat ze weer vrij zijn vinden ze vreselijk. Daarom wordt er maar het beste van gemaakt en dat is te merken. Er worden flessen wijn opengetrokken, en ontzettend veel eten gemaakt. Ik was dan bij studenten over de vloer, maar er wordt niet zoals in Nederland even snel een dinertje gemaakt, maar echt een 3 gangen diner. Met vooraf toast met warme geitenkaas en honing. Daar hoort een wat zoetere witte wijn bij. Vervolgens slakken met een rode wijn uit de Bordeaux. Ja echt ik heb slakken gegeten en ik vond ze echt heerlijk. Daarna het hoofdgerecht, agneau met paddenstoelensaus en pasta. Met ook een rode wijn uit de Bourgogne. En voor toe crêpes.
Een avond van lange gesprekken, lang na tafelen, goed eten en echt een heerlijke sfeer. Het stomme was dat het nog geen eens was afgelopen toen ik toch echt met de metro terug naar huis moest.
En foto's nee die heb ik niet. Foto's maak je niet als je het naar je zin hebt. Dat vergeet je gewoon. Ik ga wel tekeningen maken van mijn beleving.

  • 30 September 2013 - 19:11

    Geertine Van Dijk:

    Hi Floortje,
    Superleuk verslag. Ik krijg echt zin om weer eens naar Versailles te gaan. En die slakken.... Daar had ik jou nooit toe kunnen bewegen. Je moet er wel een fransman voor zijn om dat voor elkaar te krijgen.
    Over 3 weken ben ik bij je in Parijs! xxx mamam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floortje

Floortje naar het einde van de Wereld. En ze is nu in Zuid Afrika.

Actief sinds 28 Aug. 2013
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 31743

Voorgaande reizen:

20 November 2016 - 10 Februari 2017

This is Africa

19 Augustus 2015 - 03 Februari 2016

Internship Thailand

29 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Parijs

28 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: