helemaal alleen, maar zoveel mensen - Reisverslag uit Paris 05 Panthéon, Frankrijk van Floortje IJssel de Schepper - WaarBenJij.nu helemaal alleen, maar zoveel mensen - Reisverslag uit Paris 05 Panthéon, Frankrijk van Floortje IJssel de Schepper - WaarBenJij.nu

helemaal alleen, maar zoveel mensen

Blijf op de hoogte en volg Floortje

19 September 2013 | Frankrijk, Paris 05 Panthéon


Helemaal alleen, maar zoveel mensen.

Ja zo voelde ik me de eerste paar dagen op m'n nieuwe kamer. Gewoon alleen. Heimwee maar het oude gezin of gewoon terug naar m'n ouders. Dat je 's avonds voordat je naar bed gaat even je dag kan vertellen en 's morgens voor je weer weg gaat kan vertellen wat je allemaal gaat doen.
Tsja, dat is er niet als je alleen woont. Nu kan ik dat wel allemaal gaan vertellen aan m'n imaginairy friend. Maar die zegt niks terug.
Dus ja ik voelde me erg eenzaam en zelfs een beetje ziek. Dat kwam alleen niet door het eenzame gevoel maar door mijn afkickverschijnselen. ik heb namelijk geen plaats voor een koffiezetapparaat en geen geld om het elke dag te kopen. Dus maar 1 oplossing: stoppen. Op die eenzamemomenten wou ik het liefst terug naar Nederland. Nu nog steeds wel. Maar er is een ommekeer gekomen in mijn denken. Want toen ik in de auto zat met Lina en Suze naar mijn nieuwe huis toe, vroeg Lina: denk je dat je het daar wel leuk gaat krijgen? Waarop ik antwoordde, ja ik denk het wel. Je moet het natuurlijk ook zelf leuk maken.

Toen ik met papa en mama aan het bellen was en ik vertelde dat ik me ronduit kut voelde dacht ik aan mezelf, wat ik zelf gezegd had. En dat ik dus ook zelf moest gaan zorgen voor een andere manier van denken en een andere manier van doen. Ik besloot te genieten van mijn momentjes alleen en echt even lekker tot rust te komen. Want geloof me een stad als Parijs is vermoeiend. Ik weet zeker dat dat de reden is dat je hier zo vaak een zwerver ziet slapen terwijl hij aan het bedelen is. En zelfs hun honden liggen de hele dag te slapen.
Dus die avond nog ging ik afspreken met een Nederlands vriendinnetje. Ik had gekookt op mijn kleine kamertje. En zij zat op de stoel en ik op mijn bed. Gewoon omdat er geen andere mogelijkheid was om tegenover elkaar te zitten en een normaal gesprek te kunnen houden. Het eten was nouja, hoe zal ik het zeggen, bijzonder... Maar het was wel een ontzettend gezellige avond.
(Omdat alles hier in Parijs zo ontzettend duur is en je dus geen eten weggooit wordt dit al de 3de dag dat ik dit maal eet. Ik ben gewend om voor 4 personen te koken dus ik heb 4 dagen bijzonder eten...) gisteren ging ik afspreken met mijn Franse vriend. Nu mixten we de talen Frans en Engels maar een beetje, want het is echt zo moeilijk. Ik denk echt dat ik terug kom met dezelfde makkelijke Franse gesprekken die ik nu ook al kan spreken.
We dronken een drankje en gingen daarna uit. Echt super leuk en ik had geen eens een jurk nodig. Waarschijnlijk ligt dat er ook aan dat ik naar een bar ging en geen club. Maar het was gezellig, nononsense en daarbij ben ik geen Française dus waarom zou ik een jurk dragen?
En vandaag, vandaag heb ik eerst geluncht met een nederlands meisje, volle 3 gangen van 3,15€ jaja mensen het kan. Het is speciaal voor studenten en je zit dan ook in een soort kantine met alleen maar fransen. Dar maakt het alleen maar leuker. Je leert zo echt de stad en de cultuur kennen. En dan nu de grote vraag wat krijg je dan voor 3,15€ harico vert, een zalm in een jasje, en een tarte aux pommes. En dan kon je er nog wat dingen bij pakken zoals salade, appels en broodjes. Dit klinkt dan wel helemaal lekker en chique, maar dat was het niet. Voordat je überhaupt betaald had was je eten al koud. Maar gelukkig is zalm ook heerlijk koud. Ook al moet ik eerlijk zijn dat ik geen zalm zag zitten in mijn deegje, maar hij was wel lekker!!
Vanavond, dan ga ik uit met het Nederlandse meisje en een Duitse jongen. Dus nachtleven Parijs laat je maar zien.

En weetje wat ik kan me nu al verheugen op zaterdag. Heerlijk een dagje helemaal alleen!

  • 21 September 2013 - 19:30

    Judith:

    Lieve Floortje,

    Wat schrijf je enorm leuke stukjes!
    En de laatste is zo herkenbaar...... helemaal alleen tussen heel veel mensen....... maar.... toch gelukkig.......
    Gelukkig kom je uit een sterke familie: je oma was de beste: zij hield zich volgens Roeland altijd optimistisch staande, ondanks dat ze soms wel 6 maanden zonder haar 'man en maatje' was. En dat zelfs zonder email, skype en telefoon. Dan hebben we je moeder. Zij is ook een kei in ' alleen zijn '. Natuurlijk heeft ze jullie, maar zonder je maat is écht wel anders. Zij ziet gelukkig ook de positieve kanten van het 'alleen' zijn en zoekt naar mooie momenten. En alhoewel ik geen directe familie van je ben ben, kan ik zeggen dat ook ik weet wat alleen zijn is in het stadse gewoel. En ook ik pik er mijn voordeel uit.
    Dus kind, ik snap je helemaal !!!
    Maar je redt het beslist! Jij kan dat!!!

    Heel veel liefs van Judith (en natuurlijk ook van Roeland!)

  • 21 September 2013 - 20:46

    Elizabeth:

    Hi Floor,
    Ik had precies hetzelfde toen ik in Frankrijk zat.
    Tis een rotgevoel en alleen jij kan dat veranderen.
    Je doet het hartstikke goed. Ik ben trots op je.
    Het eenzame gevoel komt vast nog wel een keer terug, maar
    denk dan maar hoe gaaf het is om daar in Parijs te zitten en het maar
    voor even is.
    Ik blijf je verhalen lezen.
    Liefs je nichtje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floortje

Floortje naar het einde van de Wereld. En ze is nu in Zuid Afrika.

Actief sinds 28 Aug. 2013
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 31614

Voorgaande reizen:

20 November 2016 - 10 Februari 2017

This is Africa

19 Augustus 2015 - 03 Februari 2016

Internship Thailand

29 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Parijs

28 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: