Frankrijk vs Nederland - Reisverslag uit Paris 18 Buttes-Montmartre, Frankrijk van Floortje IJssel de Schepper - WaarBenJij.nu Frankrijk vs Nederland - Reisverslag uit Paris 18 Buttes-Montmartre, Frankrijk van Floortje IJssel de Schepper - WaarBenJij.nu

Frankrijk vs Nederland

Door: Floortje

Blijf op de hoogte en volg Floortje

01 Januari 2014 | Frankrijk, Paris 18 Buttes-Montmartre

Frankrijk vs Nederland

Ooit komt de spannende dag vast. Psg in de champions league tegen Ajax of Feyenoord of wie weet zelfs fc Utrecht.

Eten
De Nederlandse keuken vind ik lekker. Ik hou van stamppot met rookworst en wat denk je van het juweeltje op het zachte kussentje? Ik heb het natuurlijk over een broodje kroket. Iets dat je niet in Frankrijk kan vinden. Maar wat heeft Frankrijk dan allemaal te bieden. Werkelijk alles! In Frankrijk dringt de Aziatische keuken en de Afrikaanse keuken al helemaal door in het moderne huishouden. Toch hebben ze ook nog vele oude gewoonten. Zoals weinig maar goede producten. In het noorden de keuken waarbij alles met beurre wordt bereid. Bijvoorbeeld de galette pur beurre et les croissant au beurre of de macarons caramel beurre sale. Je weet werkelijk niet waar je je tong moet laten met deze heerlijkheden. En in het zuiden de Provençaalse keuken waarbij alle ovenschotels worden bereid in olijfolie. Geroosterde groenten uit de oven, olijfjes en zongedroogde tomaten, gegaarde zalm op de barbecue. Zie je de zuiderlijke zon niet al op je bord. Ik wil Nederland niet naar beneden halen, maar op dit gebied wint de alles proberende Fransman het toch echt van de wat de boer niet kent hollander.

1-0 prachtig in de linkerhoek gescoord door Cavani!!

Klimaat
Over zon op je bord gesproken. Hier in Parijs is het weer gemiddeld beter dan in Nederland. Vergeleken met Amersfoort is het hier gemiddeld 2 graden warmer. Heb ik deze herfst minder regen gehad dan jullie Hollanders en heb ik meer zonuren gehad.
Nu maak ik het goal want ik wil even een flinke schop geven tegen mijn winterdip. Dagdag en tot nooit meer ziens. Doe mij voortaan maar een aantal goede uren zon in de winter.
2-0 gescoord door IJssel de Schepper

Landschap
Frankrijk is prachtig en heeft voor iedereen wat te bieden. Van strand, platteland tot berg. Nederland heeft zijn mooie en typische eigenschappen zoals dijken, tulpenvelden en platteland met af en toe een boerderijtje. Maar ook de prachtige grachtenpanden in Amsterdam en de duinen bij het strand van bijvoorbeeld Bloemendaal. Maar Frankrijk heeft de prachtige huizenbouw van de grote immeubles van Hausmann in Parijs tot de gele huizen met blauwe luiken in de Provence. De gezellige skidorpen en de prachtige strandhuizen in Trouville. Van de zonnebloemvelden tot jardins du Luxembourg. De kleine vissershavens in het noorden tot de grote surfstranden in het zuiden het platte noorden tot het bergachtige zuiden met de mooiste meren en rijkste badplaatsen zoals Saint Tropez.
Toch wil ik van deze een gelijkspel maken.
3-0 gemaakt door Lucas, maar hij wordt goed uitgegooid door Stekelenburg en Huntelaar schiet hem er in en maakt een mooie 3-1.

De taal
Ja deze is eigenlijk niet eerlijk. Smaken verschillen maar ik ben weg van de Franse taal. Het wordt gesproken alsof het een liedje is. Woorden worden aan elkaar gebonden. Zoals: je n'en ai pas encore bu beaucoup d'aperatifs. Je spreekt uit: sje nannee pazencore bu boocoe dapperatief. Sinds kort kan ik het Franse accent een stuk beter nadoen doordat ik nu ook de klemtoon op de laatste lettergreep leg. Waardoor het automatisch meer als een liedje gaat klinken. Over liedjes gesproken. Hier een aantal goede: toi et moi van Guillaume Grand en la terre est ronde van orelsan. Absoluut mijn lievelingsliedjes, maar er zijn nog zoveel meer mooie Franse nummers. Wil je ze leren kennen luister mfmradio op 102.7 fm (wel de Franse radio)
Nederlands tsja, wat zal ik daar van zeggen... Ja het klinkt zoals wij Nederlanders zijn. Recht door zee, direct en misschien een beetje lomp.

4-0 gescoord door Alex!

De mannen
Ik vind veel Franse mannen erg mooi. Donker dik haar met wat slag er in. We zakken af naar de wenkbrauwen die meestal mooi vol zijn en een donkere kleur hebben daaronder een paar donker bruine of donker blauwe ogen omringd door donkere wimpers. Die prachtig afsteken bij het haar. Als we nog wat afzakken zien we een grote neus. Iets dat ik absoluut niet lelijk vind, misschien zelfs wel sexy. Vervolgens komen we bij nog meer haar. Iets dat op dit moment nogal in de mode is een 3 dagen baard ook al zijn vele fransmannen dit fenomeen al meer dan 2 weken aan het kweken. Het staat ze goed zolang hij niet te lang wordt. Het 3 dagen baardje is voor de vrouw lekker om te aaien maar wordt onaangenaam zodra ze tijdens het zoenen pijn krijgt aan haar lippen omdat de haren te kort en te scherp zijn of zodra de haren te lang zijn en in haar mond komen. Dus mannen 3 dagen niet meer niet minder. (Tenzij de baardgroei traag is of te snel) de bouw van de franseman is over het algemeen vrij grof. Ik blijf me afvragen of ze werkelijk breed zijn of dat het gewoon stevig vet is. (Vet dat niet blubbert) mij maakt het in iedergeval niet uit ik vind een stevige vent met wat meer vet best mooi. Het enige nadeel aan de Franse man is de lengte... Hakken van 9 cm en ik ben zeker net zo groot.
De nederlandseman, in Frankrijk kan ik ze er zo uitpikken. Maar wat is er zo specifiek aan de Nederlander. Ik kan het niet zeggen. Alle Nederlanders zijn anders om te zien. Dik of dun haar. Bruin, blond of rood. Bruine of blauwe ogen. Een grote of kleine neus. Baard of geen baard blonde of bruine baard lange baard of een sprekende kut... (Zoals mijn vader altijd zegt. En mannen die baard wil je niet hebben!) kleine mannen en grote mannen. Te veel maten en soorten. Ook al vind ik de franseman nog zo knap. Er is er nog geen een die mijn hart heeft veroverd. Nederlandse mannen hebben gewoon iets leuks. Of noemen ze dat karakter?
Gelijkspel weer? Of moet ik dit een eigengoal noemen.
Haha kei lelijk eigengoal van Zlatan.
3-2

Karakter
Fransen... Zo verschillend iedereen is anders. Je kan het niet allemaal over 1 boeg gooien. De een is geweldig aardig. Doet alles voor je. Laat je heel Parijs zien en is ook nog eens intelligent. Met de ander heb je de leukste avond mee en dan heb je nog de ander die je bij zijn vriendengroep betrekt en waar je echt een avondje mee kan lachen. Maar dan heb je ook de chagrijnige Fransen. Een typ waar we in Nederland ook een hekel aan hebben. Vaak rijk en heeft jou niet nodig. Iemand die het niet uitmaakt door niemand geliefd te zijn. Prima. Heb jij mij niet nodig, ik jou ook niet. Champagne van 6 euro is ook best te drinken. Die 400 euro fles van jou heb ik echt niet nodig en die ongezelligheid van je al helemaal niet. Oh kom je nu met Chanel beige op de proppen. ( Echt mijn nieuwe favoriete geur. De limited edition.) ha die heb ik al gratis gekregen. (En dat is echt waar!!! Ik ging gewoon naar lafayette toe. Naar mijn favo verkoper. Die al tegen al z'n collega's zei dat ik z'n vriend was. En daarbij weet hij dat ik hem ( de geur, niet de man) zo lekker vind. En ik vroeg of ik de tester kon hebben zodra ze weg gingen. (Het fijne van limited editions ze zijn er niet lang.) Nee dat kon niet maar hij had wel iets anders voor me. En tada. Ik heb nu een hele voorraad Chanel beige! Heerlijk!) Fransen niet aardig? echt niet. Je moet gewoon de goede vinden. Bij Nederlanders net zo. Alleen is de manier van communiceren in Nederland veel makkelijker en staan wij Nederlanders meer open voor onszelf namelijk Nederlanders. Fransen hebben dat ook. Ze hebben lieer een Fransman als vriend dan een buitenlander.
Keihard erin geknalt door Gregory van der wiel!!! Omdat het een Nederlander is maar ook bij psg speelt is dit een dikke 4-3

De wijn
Quelque chose tres important!! Want het versterkt de smaak van het eten, maar van een goede wijn en goed gezelschap word je gewoon jolig en beleef je zeker een leuke gezellige avond. Maar wat zijn nou goede wijnen. De Fransen hebben er zeker verstand van. Ikzelf hou heel erg van een witte val de Loire. Bijvoorbeeld een Sancerre. De geur is erg fruitig maar de smaak is veel droger en subtieler dan de geur. Waardoor de melange gewoon perfect is. Als je naar Nederland naar de slijterij gaat kan je niet eens 1 fles Loire kopen. Laat staan een Sancerre. De Nederlandse wijncultuur moet zeker uitbreiden en meer gewaardeerd worden.
5-3 door het poortje van de keeper gescoord door Coman.

Einde van de wedstrijd in de tweede helft kwam Nederland goed terug, maar heeft helaas wel verloren met 3-5.
Nu zou ik kunnen zeggen dat ik Frankrijk een beter land vind dan Nederland. Maar dat is niet zo. Nederland is thuis, met familie, vrienden en gewoonten. Ook al heb ik hier in Parijs echt een leven opgebouwd. Heb ik een fantastische tijd gehad en heb ik nog 2 weken om er flink van te genieten. Toch ben ik Nederlander en ben ik daar trots op. Na een half jaar weet ik dat ik me overal wel thuis kan voelen, maar ik kan niet goed zeggen waarom ik me toch zo ontzettend fijn voel in Nederland. Ik zal niet graag in Frankrijk willen wonen voor de rest van mijn leven. Maar laten er nog maar vaker zulke halve jaren komen waarin ik een andere plek kan gaan ontdekken en een super tijd kan beleven. Zolang ik maar weet dat ik weer terug kan.

Oh en Jarno heb je gelezen dat ik 5 psg spelers kan opnoemen? Heb ik nu mijn psg shirt verdiend?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floortje

Floortje naar het einde van de Wereld. En ze is nu in Zuid Afrika.

Actief sinds 28 Aug. 2013
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 31498

Voorgaande reizen:

20 November 2016 - 10 Februari 2017

This is Africa

19 Augustus 2015 - 03 Februari 2016

Internship Thailand

29 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Parijs

28 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: